孩子的人性


最近,常常听李玫瑾教授的讲座,以下的一段话很成功的牵动了我的心,仔细的上网搜索,发现这是Haim Ginott在他的书里提到的一段话,常常被教育界拿来在上学的第一天交代老师们的一段话。

只有孩子具有人性的情况下,读书写字算术的能力才有价值。这一句最是令我印象深刻,在养育孩子的路上,父母们应该要时时警惕自己,要养出一个有人性的人,当然父母对孩子的态度也应该要有人性,人性的抚养才能够带出有人性的孩子。


Dear Teacher,

I am a survivor of a concentration camp. My eyes saw what no man should witness:

Gas chambers built by learned engineers.
Children poisoned by educated physicians.
Infants killed by trained nurses.
Women and babies shot and burned by high school and college graduates.

So, I am suspicious of education.

My request is: Help your students become human. Your efforts must never produce learned monsters, skilled psychopaths, educated Eichmanns.

Reading, writing, arithmetic are important only if they serve to make our children more humane.

这段画也被人翻译为以下的句子,也常常被华人教育界引用。

“亲爱的老师,我是一名集中营的幸存者,我亲眼看到人所不应该见到的悲剧:毒气室是由学有专长的工程师建造的,妇女由学识渊博的医生毒死,儿童是由训练有素的护士杀害。所以,我怀疑教育的意义。我对你们唯一的请求是请回到教育的根本,帮助学生成为人性的人,你们的努力,不应该造就学识渊博的怪物,或者是多才多艺的变态狂或者是受过教育的屠夫,我始终相信,只有孩子具有人性的情况下,读书写字算术的能力才有价值。”

Comments

Popular posts from this blog

Suspend Junior

最后一天

国歌和州歌